mandag 24. februar 2014

Liten niesekjole

Lille niese er tre måneder yngre enn min datter, og en ypperlig mottaker for de idéene jeg får som jeg konkluderer med at min egen frøken ikke trenger. At dette stoffet og bomullsgarnet skulle bli en kjole har vært planen lenge. Det hadde blitt liggende noen år til om det skulle vente på et akutt kjolebehov hos oss, så da passet det fint å gjøre det tenkte prosjektet om til en gave. 


Jeg har sett på mange mønster på heklede toppstykker og begynte på et, men synes det blir hardt og rart. Jeg er en strikker, det er ikke til å komme i fra. Så til slutt tenkte jeg "hvor vanskelig kan det være" og satte igang å strikke uten noen bestemt plan. Ovenfra og ned, raglanøkninger, ribbestrikk med småfletter og avfelling med icord som plutselig ble et knytebånd. 


En liten heklet veske må til for en liten toåring. En blomst med litt bling er vel heller ikke å forakte. Frøkna hos oss var forkjøla og snørrete og slapp da hun så at kreasjonen var ferdig, og ville sporenstreks prøve. Selv om det betydde ansiktsvask. Med herlig bustete hår stilte hun seg pent opp foran peisovnen. Der avslørte hun at skjørtet var i korteste laget for å kunne holde gjennom sommeren på den bittelitt høyere kusinen, så det la jeg ned litt i etterkant. Men dårlig form var helt glemt. Kanskje er det sant at fine kjoler hjelper mot det meste?



2 kommentarer:

  1. Kjempefin! Og ja, helt enig om heklet vrs strikket.

    SvarSlett
  2. Knalllsøt jente, ja, kjolen var helt herlig, så flink du er!

    SvarSlett