torsdag 31. januar 2013

Hønsestrikk

Hvordan har jeg ikke fått med meg dette før?

Hønsestrikk er en egen strikkebevegelse ledet av Kirsten Hofstätter fra 70-tallet, et opprør mot standardisering og at man ikke fikk kjøpt strikkemønster uten å kjøpe strikkeprodusentenes garn. Alt var lov, restegarn var fint, farger og mønstre kunne man ta inn etter innfallsmetoden. Dette er absolutt helt etter mitt hjerte. Hofstätter lagde tilogmed sitt eget forlag for å få publisert sine bøker.

Stakkars Kirsten Hofstätter blir vel ganske oppgitt når hun ser at det lages oppskrifter i hønsestrikk som kun selges sammen med garn. Stoff og stil har imidlertid skjønt det og lagt ut hønsestrikkmønster gratis. Men det er en digresjon.

Jeg har lånt den første boka om Hønsestrikk på biblioteket, den finnes også i digital utgave i Nasjonalbibliotekets bokhylle. Forordet går rett hjem hos meg, anbefales å lese av alle strikkere der ute. Klikk og les!

Til første hønsestrikkprosjekt hadde jeg rester av Sisu, Silja og Senjagarn jeg gjerne ville bli kvitt. Resultatet ble en kjole i størrelse 3-4 år, kanskje, av den ikke-akkurat-lavmælte sorten. Spent på om frøkna vil elske eller hate. Jeg elsker. Og skal hønsestrikke mer, om enn ikke akkurat nå.


4 kommentarer:

  1. Ååå, jeg elsker hønsestrikk og denne kjolen var bare super!!!!! Og så moro at ingen har maken da, gitt! Nå fikk jeg lyst til å legge til side de arbeidene jeg holder på med, og kaste meg over restegarnet :) Takk for inspirasjonen :)

    SvarSlett
  2. Nydelig det var...
    Den falt i allefall helt etter min smak.

    Takk for tips om bok, den må jeg gå inn og se på

    SvarSlett
  3. For en stilig kjole!
    De små må jo falle for denne med alle de fine dyrene og figurene:)

    SvarSlett
  4. Oi, så kul! Jeg hadde en lignende genser da jeg var liten (og gutta har forsåvidt også brukt den.) Vet ikke om den var helt etter hønsestrikk-konseptet eller om det var et kjøpemønster... Mange mønsterborder i ymse farger var det i alle fall! :) Og tøflene under her var superfine! :-D

    SvarSlett