mandag 24. oktober 2011

Kamel!


Det er gøy å teste ut ulikt garn, og ekstra gøy når det er litt eksotisk. Jeg oppdaget at garnlunden.no fører garn i 45% kamel (og 55% merino) for et års tid siden, da jeg skulle ha en gave til en strikkevenninne. Så da havnet det jo noe i den elektroniske handlekurven til meg selv også.... og jeg fant vel fort ut at jeg gjerne ville strikke Flettehals (min oversettelse, engelsk oppskrift) av det. Men fra tanke til handling gikk det tre av fire årstider - og det er faktisk ikke så verst, jeg har hatt prosjekter som har ligget klare mye lenger enn det.

Uansett - morsomt å strikke og artig resultat, og kamel er jo i alpakkafamilien (eller omvendt) og garnet er ikke veldig forskjellig fra ull/alpakkablandinger, og litt tettere enn ren ull. Så da jeg satt igjen med en rest og tenkte at dette kan jo kanskje bli en lue, så gjaldt det å finne en lueoppskrift på tykke pinner for å få litt luft inn. Og oppskriften Enkveldslue var ypperlig, og anbefales gjerne for de som trenger raske gaver til folk med store hoder som foretrekker luftige luer - som meg. (Det er fantastisk at strikkeverdenen nå tillater en å være SÅ sær!)

Men et interessant fenomen - med så stor forskjell i strikkefasthet, så matcher faktisk ikke lua og halsen. Ser dere det på bildet? Altså, ikke så mismatch at jeg ikke vil bruke det sammen, men definitivt ikke noe sett. Det får være helt greit, jeg tror begge deler er helt ypperlig akkurat som de er.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar