onsdag 27. februar 2013

Det fineste komplimentet

For to år siden ville jeg bli kvitt noe rester av tynt alpakkagarn. Jeg er ingen stor alpakkafan, hadde jeg innsett, og konkludert med at alpakka egner seg best strikket sammen med ull, til plagg som skal være ganske så varme. En tråd alpakka og en tråd tynn ull sammen i votter, feks, er fint. Eller for eksempel i luer som skal varme godt. Som hetteluer, som kan være kjekt å ha. Kanskje ikke til hverdags, men i blant.

Luer ble strikket til begge gutta, i de fargene jeg hadde, sånn passe dårlig match mellom ulltråden og alpakkatråden. Og altså - gutta elsket luene. De har brukt dem overraskende mye, selv han eldste på skolen. Jeg lar jo barna velge selv, selvsagt, i lageret vi har, og tenker at han jo velger noe annet så fort han får en kommentar om at det kanskje er litt barnslig med hettelue?

 

Stemoderlige bilder fra 2011 også gitt...

Men neida! Tvert i mot! En kald og trøtt februarmorgen får jeg servert følgende kompliment - en gutt på et annet trinn hadde kommet hjem til sin mor og fortalt at min sønn hadde en lue som mammaen hadde strikket - av sånn type som han også likte så godt.

Så nå er selvsagt oppskriften formidlet til den andre guttens strikkende bestemor, og jommen skal du se at vi lager hjemmestrikkmote på skolen. Også hetteluer, da. Kanskje jeg får strikke noen i farger jeg faktisk liker litt bedre selv... da må jeg kanskje kjøpe inn mer alpakka?

6 kommentarer:

  1. Luene er fine, de! Er det ikke det vi alle drømmer om? At ungene skal velge praktisk foran trend? Det gjør iallefall jeg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, det er absolutt en god ting. Og veldig hyggelig at han skryter av at mamma har strikket luen hans til gutter som ikke engang går i samme klasse. :)

      Slett
  2. Og nå kom jeg på at jeg skylder deg en prøvestrikk! Snart!

    SvarSlett
  3. Så moro! Det er jo bare å sende oppskriften rundt til alle interesserte da!

    SvarSlett
  4. Ingenting er som skryt fra barn, de er svært ærlige når det kommer til klær. :)

    SvarSlett
  5. For en fornuftig sønn du har :D Disse huene ser jo så pratiske ut, får legge de bakerst i strikkekøen min!

    SvarSlett