torsdag 29. desember 2011

Julegaver - del 2

Se del 1 for en liten forklaring på hvorfor årets produksjon ligger noe over årsgjennomsnitt, for å si det mildt.

Mange artige mønster er testet, to par votter og et par tøfler ble strikket i plommefarget alpakka, sammen med en tråd sokkegarn for å beholde fasong og slitestyrke. Det betyr at de nok vil tåle maskinvask, men ikke mer enn ullvask. En søster fikk Bellas mittens, begge strikket samtidig, her var sokkegarnet i ganske samme farge.


Og min mor fikk uglevotter. Disse ble strikket en om gangen! Og sokkegarnet var litt mer lilla.


Samme garnkombinasjon ble brukt i svigermors gå-bort-tøfler etter drops-oppskrift. De ble også strikket en og en, og jeg måtte notere flittig underveis, da drops bruker cm-angivelser underveis - det er passe håpløst, men det fungerer jo med egne notater. Men skal de strikkes igjen skal jeg finne en måte å strikke begge samtidig! 


Og så er vi så heldige at vi venter på to små lekekamerater til lillefrøkna her, en kusine og en liten kompis. De er begge ventet i februar, men de måtte også få pakke under treet. Og da ble det oppskriften på Fat Baby Booties som ble testet ut med garn fra triplex-lageret



Og sånn litt fordi det skal lønne seg å komme med ønsker ble det en hals til nevøen som skal bli storebror. Strikket i senjagarn som skal tåle det meste av vask, etter Monstermønsters oppskrift, men med tykkere pinner for å kompensere for tynnere garn, lett og fint resultat. 


Et par sydde gaver ble det også, jeg øver meg på applikasjoner og glidelåsmapper. En liten venninne og kompis er mottakere. Fôr i samme stoff som bokstaven. 


Og den aller siste gaven var i grunn en takkegave for all hjelp vi har fått i det siste, et skjerf til min mor. Oppskriften heter Arroyo, og garnet skal egentlig håndvaskes, men vil forhåpentlig tåle ullvask i maskin. 


Jeg er godt fornøyd med produksjonen, som jeg ikke forventer å kunne matche noen gang. Og det ser det ut til at mottakerne også er!


1 kommentar:

  1. Så utrolig mye fint du har laget! Jeg er imponert over produksjonen, her går det mye i wordfeud og tv... Og tusen takk for gavene, de falt virkelig i smak!

    SvarSlett