lørdag 30. juli 2011

Blokking

Jeg har strikket i mange år, men det er ikke så lenge siden jeg oppdaget blokking. Tradisjonell norsk mønsterstrikk skal dampes fra vrangen, og det holder jeg på, det gir det beste resultatet. Men mange andre typer strikketeknikker krever blokking. Blokking er rett og slett å spenne plagget ut i våt tilstand, og la det tørke. La meg demonstrere.

Mitt sjal Spring Tide (ravelry-lenke), hvorav store deler er strikket på fly, er et typisk eksempel på strikket plagg som absolutt må blokkes. Blondemønsteret gjør det svært tredimensjonalt så lenge det er pinneferskt.


Fint nok, kanskje, om man skal tulle det rundt halsen og bruke det som skjerf, men noe festsjal er det jo ikke.

Dermed ble det gjennomfuktet og spent ut på en skumgummimadrass jeg gjerne bruker til formålet Jeg klemmer vannet godt ut av plagget før blokking, og tørker madrassen litt ekstra etter at jeg har tatt av plagget, så jeg er helt sikker på at det ikke blir for mye fukt der det ikke skal være. 


Dette sjalet hadde en takknemlig blokkefasong, med bølgene langs kanten. Det er mye vanskeligere å blokke plagg med helt rette kanter.


Og jeg har gått til anskaffelse av egne blokkenåler i glade farger som gjør jobben litt lettere.


I dette tilfellet lå det utspent i et døgn, ca, i mangeogtjuegraders sommervarme var det fint, ellers kan det godt ligge lenger også, synes jeg, så det virkelig setter seg. 

Og resultatet er klart - ublokket til venstre, blokket til høyre:


Fargen har dog ikke endret seg, men det har tydeligvis lysforholdene på terrassen...

Og til slutt - en liten prøve sammen med kjolen det skal brukes sammen med:


Fargene er ikke helt like, det har jeg visst hele tiden, men smykket har perler i begge fargene (og noen til) og binder det hele i hop. Det synes ikke godt her. Jeg tror det skal gå, antrekket skal ikke brukes på en måneds tid, men magen har plass til å bli større. Nå må jeg finne sko! 

1 kommentar:

  1. Gratulerer med blogg! Jeg gleder meg til å følge med. Også skal jeg blåse liv i bloggen min snart og, den har det med å ta sommerferie. Og sjalet er helt nydelig! :-)

    SvarSlett