søndag 17. juli 2011

Farging med kool-aid

Jeg har moret meg med kool-aid, og det må selvsagt blogges! Jeg glemte å ta noe før-bilde, men rakk å ta et av utgangspunktet liggende i varmt vann, sånn til "oppvarming". Det er en ukantet Gift Wrap Romper strikket av litt forskjellig hvitt restegarn, så det var et godt objekt for farging. Oppskriften er herlig, og babyklær på pinne 4 er jo nesten en vits, så fort det går. Så jeg skal nok strikke mer av denne, men heldrakter er vanskelige å få til å passe i størrelsen, synes jeg, særlig når man har tøybleiebarn. Så dette er en prøve, så får jeg heller produsere flere når jeg ser hvordan denne passer.

Men la oss komme til saken - fargingen!


Fargen jeg valgte var herlig oransje - og selvsagt da smaken orange i kool-aid. Kjøpt for en billig penge på ebay. Her har jeg løst det opp i snart kokende vann - og siden det er spiselige greier dette her bruker jeg en helt vanlig matlagingskjele.


Fem pakker gikk med denne gangen:


Her har jeg lagt oppi heldrakta, se på vannet her:


... også ser du på vannet her:


...hvor har oransjen blitt av? Jo, den er i drakta:


Som etter tørking også ser helt slik ut:

Den snodige skjolden nedover langs kanten kan jeg ikke helt forklare, men ellers er jeg ikke så verst fornøyd, faktisk. Opplevelsen av skjolder er ikke så sterk i virkeligheten.

Men det som er sterkt, desverre, er lukten. Så jeg slang den i vaskemaskinen for å se om jeg fikk vekk lukten og om fargen holdt. Og fargen holdt, og lukten også. Så jeg får et appelsinbarn, hihi. Og jeg har bestemt meg for å kante med gult, i hvertfall har jeg et nøste liggende klart. Det blir en solfull heldrakt som antakelig passer midt på svarteste vinteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar