onsdag 2. januar 2013

17 gram


Noen ganger kan man la garnet gjøre mesteparten av jobben. Rowan kidsilk haze gir luksusfølelsen uansett hva man strikker omtrent. Et enkelt trekantsjal med litt tilfeldig hullmønster - akkurat stort nok til å ta to ganger rundt halsen og knyte, så får man en lett liten luksussky under haka.


Oppskrift? Hm. Jeg tenker ganske abstrakt rundt strikking og tilpasser underveis, så det krever mye å skulle  konkretisere veldig. Det tenker jeg ikke å gjøre på et så enkelt sjal som dette - det finnes mange fine sjaloppskrifter der ute. Men jeg kan dele noen kjappe tanker før de forsvinner ut av hodet mitt, kanskje kan de brukes av noen som tenker ganske likt?

Legg opp tre masker på pinne 5,5 eller deromkring. Strikk riller, rett hver pinne, og øk på annenhver pinne med et kast etter første maske, før midtmasken, etter midtmasken og før siste maske.  (Aller første økepinne blir med bare to økninger, men så blir det fire fra og med neste). Etter et passe stykke strikker du hullmønster [1 r, 1 kast, ta en m løs av, 1 r, trekk den løse masken over, 2 r sm, 1 kast] og fortsett å øke som vanlig og få de nye maskene inn i hullmønsteret sånn etterhvert. Fell av (løst!) når du synes det passer. :)

5 kommentarer:

  1. Kjempefint. Liker og dette garnet i trekantsjerf. Har du skrevet ned oppskift og vil dele?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! :) Noen få notater hadde jeg gjort meg bak øret - innlegget er oppdatert.

      Slett
    2. Tusen takk, dette skal jeg prøve.

      Slett
  2. Fin luksussky! Enig med Gerd, del gjerne oppskriften:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! :) Noen få notater hadde jeg gjort meg bak øret - innlegget er oppdatert.

      Slett