fredag 11. november 2011

Til fødebagen

Babyen nærmer seg. Ikke rett rundt hjørnet, men nært nok til at det er greit å begynne å føle at ting er klart.

Denne gangen ser vi frem til et planlagt keisersnitt, som for oss har alle forutsetninger for å bli et høydepunkt i vår fødselserfaring. Vi har fått informasjon fra sykehuset om at keisersnittbarna trenger luer og sokker, ganske umiddelbart, helst i ull. Og helst flere å skifte på med, barna er ikke nødvendigvis helt ferdigvasket. Det tar jo jeg som en ren utfordring.


Første lue ble lysegrønn, og i ribbestrikk, naturlig nok. Generelt har jeg tenkt at øreflapper og knytebånd er litt overflødig for innendørs bruk på fødeavdelingen. Men det kan vel være at jeg tar feil. Oppskriften her heter twin rib baby cap og garnet er en rest av babyull. 


Oppskriften på en lue med en liten knute på toppen fristet meg også. Her holdt ikke resten av hvitt helt hjem, men resultatet ble da ikke så verst.


Litt tykkere garn i disse nyfødtstrømpene. Jeg våger meg såvidt på blondestrikk, selv om jeg ennå ikke føler meg hundre prosent sikker på at dette er ei lita jente. 


To par spiralsokker i babyull. Mannen min mener at ingen føtter kommer nedi disse. Men jeg tror ikke at nøfødtføtter er større. Vi får se hvem som får rett.


Dette er egentlig en oppskrift på en ordentlig gnom-lue, med lang topp. Jeg droppet toppen, jeg da. Tror bildene fra post-op og barsel blir fine nok uten humor. Men veldig, veldig fin oppskrift (ravelry-lenke) på en veldig tøyelig lue.

Og, så til vi skal hjem:


Herlige tova sko, i ordentlig vintage plategarn fra min mors Islandstur på åttitallet. Det tovet riktig så fint. Og oppskriften var superbra, jeg håper så veldig at skoene fungerer like bra som jeg tror, for da har jeg barselgaveidé for all tid.

Og så har vi jo gjort litt klart hjemme:


Vi er nyinflyttet, så ingen bilder på veggen. Og en ledning som henger og slenger. Men hengekøya sydde jeg til den nå tre år gamle snart mellombror ble født, og i vårt gamle hus hang den under trappa i stua. (Dvs. sømbiten er fryktelig kjedelig, altså, bare en fold rundt en slyngering på hver side - det morsomme med dette prosjektet dengang var å spleise tau!) Nå har jeg investert i dørkarmfeste, og dette blir veldig bra. Legg til en stor pute til amming, et strikketøy, en smarttelefon, en fjernkontroll, en haug med kluter, og helst en vannflaske om jeg er fornuftig - så er jeg klar for ukene som kommer. Tror ikke du? 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar