onsdag 17. august 2011

Lag body av trøya!

Til trøyedesigner å være er jeg i grunn mer enn gjennomsnittlig glad i bodyer til bleiebarn. Jeg har tenkt litt på det i det siste, for nonstoptrøya ble til etter at dagens minstemann sluttet med bleier, men jeg har jo også lyst til å bruke den på den nye babyen. Som skal bruke bleier, er det rimelig å anta, og da stort sett tøybleier, som kan trenge litt mer hold fra klærne enn superstretchy engangsbleier.

Løsningen ble en liten firkant. Et rektangel, faktisk. I ribbestrikk. Jeg kaller den *trommevirvel* bodystykket.


Strikkeoppskriften er enkel, og jeg gjør den kort. Pinne 3, sokkegarn eller annet garn som passer til trøya. 38 masker, ribbestrikk 2r 2vr, og omvendt på vrangen - fra rettsiden både begynner og slutter den med to rette. Strikk fire pinner vrangbord, før hullrad som strikkes *2r, 1 kast, 2vr sammen* - gjenta ** og avslutt med 2r. Denne hullraden gjentas så hver 8. pinne, før man avslutter med 4 pinner ribbestrikk når arbeidet måler rundt 15 cm eller hvor langt man ønsker.

På baksiden ser man litt mer action i mønsteret



I tillegg trenger man knapper. Hvor mange man trenger er jeg faktisk ikke helt sikker på selv, jeg vil tro det kommer litt an på både trøya og barnet. Men bodystykket er fullt fleksibelt og kan takle opp til ni knapper på hver side, så her kan man prøve seg frem. Jeg har valgt å gå for 3 knapper på hver side som et utgangspunkt.


Bak på trøya er knappene montert på innsiden. Det er her man regulerer størrelsen. Det gjør at man får en klaff litt opp bak inni trøya, men på babyer spiller det ingen rolle. Knappene her kan gjerne være diskret og små, de jeg hadde på lager var litt større enn jeg husket dem som.


Foran på trøya kan man kose seg med å finne fine knapper. Her kneppes bodystykket i den øverste hullraden.


Ser det ut som om bodyen har liten plass til tjukke babylår? Dette er ribbestrikk, folkens, det føyer seg.


De to lilla trøyene er strikket i størrelse 0-2 år begge to, men i ulik lengde. Jeg tenker at den ene nok avløser den andre, og har derfor bare strikket ett matchende bodystykke. Jeg kunne selvsagt flyttet knappene fra den ene til den andre når jeg bytter om, men nå hadde jeg nok knapper til begge to.



Og om man vil bruke trøya som trøye eller vest utenpå en helt annen body, så er knappene bare pynt. Og den dagen barnet starter pottetrening og man ikke ønsker body lenger, er det jo bare å sprette av knappene, så kan man fint bruke trøya videre.

Og det er ikke bare nonstoptrøya som kan bodytransformeres - jeg har definitivt på planen å strikke denne trøya fra Rauma, som jeg har oppskrift på - med tilhørende bodystykke. Det blir et prosjekt når sommeren nærmer seg, tenker jeg.


1 kommentar: