onsdag 24. februar 2016

Vottefokus10: Dovrevotten - lokalvott og ny snorteknikk

I sommer satt jeg til fjells og strikket votter:




Votteprosjektet var på høyden, og jeg leste i et blad at det fantes en lokalvott fra Dovre, der jeg var, så var det jo ingen tvil om at den måtte jaktes på. Jeg ble bekymret for om det gikk, siden strikkepakken ble solgt på Husfliden på Dombås, og vi skulle kjøre gjennom Dombås på en søndag.

Jeg ante ikke at Dombås om sommeren bryr seg fint lite om det er søndag eller ikke. Maken til liv har jeg sjelden sett midt i landet midt på sommeren. Husfliden på Dombås må være en av de få Husflidsbutikker med søndagsåpent, der den er lokalisert sammen med noe som må være en av landets mest velassorterte Norgessouvernirbutikker. Her fantes de utroligste ting med Norgestrykk på.

Men jeg holdt meg til vottestrikkepakken min, og den har ligget til modning hjemme siden. Men så kom vinteren, og mine PT2-votter på bildene over må faktisk se seg spilt ut av banen når temperaturen går ned mot -10. Dovrevottene er strikket i Rauma 3-trådsgarn, og er dermed hakket varmere.

Sånn unntatt når man forsøker å ta bilde i fart på sykkelen i -10 og må ta av den ene votten.


En utfordring som fulgte med vottene var at snoren skulle være slindra. Det har jeg aldri gjort (eller hørt om) før! Det står en tekstbeskrivelse på oppskriften, men beklager til designeren, den kom jeg ikke så langt med. En god syklubbvenninne hjalp meg imidlertid til å finne frem til denne youtubevideoen på engelsk, som til gjengjeld er mer enn grundig nok:


Da ble det snor, slindra fra kroken over vinduet der adventtstjerna har hengt.


Og vottene ble fine! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar