tirsdag 2. februar 2016

Garnmysteriet

De som har sett i bloggen før vet at jeg liker å arve garn og la garnet fortelle meg hva jeg skal bruke det til. Det er sånn min kreativitet virker.

I lasset garn jeg fikk i fjor sommer, var det en pose med rikelig med garn av typen Dale Flamingo Merino. Nok til en barnegenser, antok jeg. Jeg var nysgjerrig på garnet, hadde aldri hørt om det før, og tok kontakt med Dale for å se om jeg kunne bli klokere. Blant annet sto det ikke angitt strikkefasthet på nøstene. Dale var supre, og svarte meg raskt med en rekke oppskrifter laget for Flamingo Merino - men ingen tilhørende bilder. Det var imidlertid med en raglanstrikket barnegenser, så jeg bestemte meg for å prøve den ut.

Ved nærmere inspeksjon viste det seg at posen med garn var rester av mange ulike innfargninger (og to ulike merkelapper), så jeg skjønte at her måtte det striper til, men at det da ville bli rikelig med garn til en genser til eldstemann - og oppskriften gikk opp til 12 år. Det ganske tynne, hardt spundne garnet skulle nemlig strikkes på pinne 5, og garnet ville vare en stund.



Jeg konsulterte mottakeren om hvilken stripefarge han kunne tenke seg, og svaret var "limegrønn". I frykt for å velge feil limegrønn, tok jeg han med meg i garnbutikken, hvor han fant "limegrønn":


Men det ble slett ikke verst! Både oppskrift og garn viste seg svært så bra. Jeg strikket bol til det største nøstet tok slutt før jeg startet på striper, og den eneste endringen i oppskriften forøvrig var at jeg strikket halskanten lenger.




Det ble en lue også, i dobbelt garn på mindre pinne, men likevel fin match. 





2 kommentarer: