torsdag 29. desember 2016

Julevotter

Med mitt vottefokus de siste par årene var det ikke til å komme fra at noen fikk votter under treet i år. Egentlig skulle jeg ikke strikke julegaver i år, for å få tid til andre ting, men det er vanskelig å komme helt unna. Særlig når votter står på ønskelister.

Vottene Nordlys fra yndlingsboka Votter og Vanter fra 1955 var imidlertid strikket tidligere i år, men ble for store for tiltenkt mottaker den gangen. De er strikket i vintage Triplex og er supergode.

 

For to andre mottakere som også har besøkt Island i løpet av sommeren synes jeg det passet å teste ut votter i Lett Lopi. Jeg fant to oppskrifter, Handtak ligger gratis på Vouge knitting, mens vottene fra Vestfjordene (ravelrylenke) var et sett jeg kjøpte i sommer. Handtak har mønster nesten over det hele og gir tykke og gode votter, mens de andre hadde lange partier med bare en farge, det synes jeg kanskje ble litt i overkant luftig når det er strikket med løsspunnet garn på tykke pinner. Begge parene fikk seg derfor en liten tur i tørketrommelen før de ble pakket inn, det synes jeg hjalp litt. Mottakerne melder tilbake at de er godt fornøyd. Det er også fint å vite at de kommer til å tove seg videre i fasong i bruk.

 

 

Jeg har mye rester etter islandsstrikken så langt, så flere votter i Lett Lopi er det nok sannsynlig at det blir. Da tenker jeg at helmønstret eller med lus eller liknende er mest hensiktsmessig. Og lett toving.

1 kommentar:

  1. Innmari fine, alle sammen! Frister å teste handtak, ser ut til å være perfekt til restegarnstrikk.

    SvarSlett