tirsdag 5. august 2014

Lakenposer med god bredde

Jysk selger 5 metersruller av stoffer med fine trykk. Ikke 100% bomull, men en miks som slett ikke er ille, og tynt og lett. Vi skulle på bilferie i sommer og sove fire ulike steder hvor vi måtte ha med sengetøy, og jeg tenkte at lakenposer var tingen for å slippe å bruke alt for mye tid på å re senger. Men tradisjonelle smale lakenposer så jeg ikke helt for meg at ville fungere for mine markete barn. Derfor fant jeg ut at om jeg brukte en hel Jysk-rull til en lakenpose, kunne jeg beholde hele bredden på 140 så det ble laken som kunne dyttes rundt madrassen, pluss litt heldekkende dynetrekk øverst.




Både rundt pute og rundt dyne er det brettet ned 50 cm + fald, så er det igjen ca 3,5 meter til selve soveposedelen. Dermed er det ikke full voksenlengde på posen, men det er en stund før barna vokser ut av disse.

Selve posedelen skrår innover ned mot føttene, og overflødig stoff er klippet bort. Jeg klippet også bort overflødig stoff ved siden av putedelen på undersiden, og fikk akkurat nok stoff til å lage en liten oppbevaringspose.


Posene har fått ti netters bruk i sommer, og gutta var svært fornøyd. Det var de som redde opp også. 


1 kommentar: