lørdag 23. januar 2016

Fireårsprinsesse

 Minstefrøkna er fire år, og selvsagt måtte hun ha en bursdagskjole i det fine kamgarnet jeg har fått. Valget falt på oppskriften hverdagsprinsesse (Ravelry-lenke), det er hyggelig med ny norsk strikkedesign. Oppskriften er veldig fin og gir en fin og praktisk kjole.


Jeg gikk for trippelt kamgarn, det ble litt i tykkeste laget, så kjolen er varm, sier eieren. Det er jo ikke alltid upraktisk. Ermene strikket jeg litt for korte i utgangspunktet, så jeg snek meg til å strikke på litt på lengden etter noen uker. Ovenfra-og-ned-strikk er jo veldig greit sånn. Da varer den også neste vintersesong, minst. 


Jeg har lyst til å strikke en til, i dobbelt kamgarn, som kanskje blir mer helårskjole. En endring gjorde jeg, som jeg kommer til å fortsette med - jeg synes det holdt lenge med én knapp. (Jeg droppet også å sy på effektgarn til slutt, det så jeg ikke behov for.) Og en litt morsom knapp er en hyggelig liten hemmelighet bak i nakken. Jeg lagde matchende hårspenner med samme knappen (som ble alt for tunge til at det var særlig praktisk, men mottakeren satte pris på det). Var ganske fornøyd med at jeg hadde knapper i lageret som matchet den litt uvanlige fargen på garnet - sånt kan skje når man takker ja til å arve både herfra og derfra! 



2 kommentarer:

  1. Gratulerer med fireåring i hus! Finfin kjole. Imponert over alt du går brukt kamgarnet til.

    SvarSlett
  2. Det var en skikkelig fin bursdagskjole!

    SvarSlett