lørdag 15. august 2015

Vottefokus 3: Votteboken og Norske votter

Etter at jeg startet votteprosjektet med tre par votter strikket på pinne to, fristet det nå å prøve votter på litt tykkere pinner og garn. Anne-Stine og Lillill Thuve sine bøker har votter designet for Heilo, som jeg nå hadde tilgjengelig. Etter å ha strikket noen damevotter, tenkte jeg at det nå var tid for noe annet.

Fra Votteboken strikket jeg herrevottene Harald:



Fra boken Norske votter strikket jeg Trysilvotter i størrelse 8-10 år:


Fine votter, og litt deilig å strikke vottene ferdig litt fortere enn på pinne to. Noen erfaringer rikere er jeg likevel - jeg valgte meg to vottemønstere som begge var oppskalerte versjoner av en vott som opprinnelig var strikket mindre. Dette gjorde at mønsterne ikke passet like elegant til formen som i de originale versjonene. På herrevotten var det særlig inne i håndflaten at ting ikke gikk opp, mens på barnevotten var det i grunn en effekt av mønsteret som helt uteble når det ble mer luft mellom elementene. Dessuten var det småfeil i diagrammene på begge, som er tilgivelig det, altså, men litt irriterende. Konklusjonen er vel at det finnes såpass mange fine votter som er designet i sin egen størrelse, at oppskaleringer kan man i grunn styre unna.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar